Editor de Bunuri

Sucursala Teritorială de Transport CONSTANTA

TSucursala Teritorială de Transport Constanța are drept misiune asigurarea funcționarii Sistemului Electroenergetic Național (SEN) din zona de  sud-est a României în condiții de siguranță și stabilitate precum și asigurarea serviciilor de transport al energiei electrice îndeplinind standardele de calitate și siguranță a SEN.

 

STT Constanța își desfășoară activitatea pe teritoriu integral a patru județe: Constanța, Tulcea, Galați, Brăila și parțial pe teritoriul județelor Ialomița și Vrancea, având în gestiune o rețea electrică de transport al energiei electrice formată din 1143,08 kilometrii de linii electrice aeriene (LEA), la tensiunile de:

  • LEA 750 kV - 3,108 km – funcționează la 400 kV;
  • 400 kV - 988,11 km;
  • 220 kV - 151,86 km,

precum și 12 stații electrice de transformare și de conexiuni:

1. Stația electrică de transformare 400/110/10 kV Constanța Nord;

2. Stația electrică de transformare 400/110/20 kV Medgidia Sud;

3. Stația electrică de conexiuni 400 kV Cernavodă;

4. Stația electrică de transformare 400/110 kV Tariverde;

5. Stația electrică de conexiuni 400 kV Stupina;

6. Stația electrică de transformare  400/110/20 kV Tulcea Vest;

7. Stația electrică de conexiuni 400 kV Isaccea;

8. Stația electrică de conexiuni 400 kV Rahman;

9. Stația electrică de transformare 400/220/110/20 kV Lacu Sărat;

10 Stația electrică de transformare 400/110/20 kV Smârdan;

11. Stația electrică de transformare 220/110 kV Filești;

12. Stația electrică de transformare 220/110 kV Barboși.

 

Obiective principale ale STT Constanța, conform obiectivelor strategice ale Companiei din Planul de Dezvoltare RET:

  • Funcționarea în siguranță a SEN și transportul energiei electrice la nivelul de calitate corespunzător condițiilor normale din licența de OTS acordată de ANRE, codul tehnic al RET și Standardului de Performanță pentru Serviciile de Transport și Sistem ale Energiei Electrice (OTS);
  • Conducerea tehnică și operativă a SEN, astfel încât să se asigure alimentarea continuă și în condiții normate de calitate a energiei electrice, siguranță și stabilitate în funcționare;
  • Consolidarea RET și creșterea eficienței în funcționare a RET;
  • Optimizarea bugetului de mentenanță;
  • Optimizarea structurii organizatorice și a numărului mediu de personal, creșterea productivității muncii.

 

Realizări STT Constanța și repere istorice :

În decembrie 2022 s-a finalizat extinderea stației 400 kV Cernavodă cu racordarea LEA 400 kV d.c. Cernavodă-Stâlpu, cu un circuit intrare/ieșire în stația 400/110/20 kV Gura Ialomiței. Acest proiect, inclus în clusterul „Black Sea Coridor", duce la creșterea capacității de interconexiune dintre România și Bulgaria prin consolidarea infrastructurii care va susține transportul fluxurilor de putere din surse regenerabile intermitente instalate pe coasta Mării Negre spre centrele de consum și stocare.

În același an, s-a pus în funcțiune transformatorul de 250MVA nou instalat în stația 400/110 kV Smârdan, în locul transformatorului vechi T2, în vederea consolidării rețelei de transport și a sporirii capacității de evacuare din zona Dobrogei spre restul sistemului.

De asemenea, în primăvara anului 2022 în stația 400/110/20 kV Medgidia Sud, s-a încheiat prima etapă a proiectului de realizare a racordului intrare-ieșire a LEA Stupina-Varna și LEA 400 kV Rahman-Dobrudja. Proiectul contribuie atât la consolidarea RET cat și la creșterea capacității de interconexiune transfrontalieră prin sporirea capacității de schimb pe interfața de sud a României, peste granița cu Bulgaria.

  • 1893 - Înființarea Societății anonime de exploatare a iluminatului cu gaz si electricitate Galați
  • 1956 - Prima linie 110 kV Borzești - Focșani - Galați (stația Filești) si racordarea zonei de sud a Moldovei la SEN, proiect derulat in perioada 1954-1956
  • 1965 - Punerea in funcțiune a primei linii 220 kV Borzești - Galați, construita in perioada 1962 – 1964
  • 1972 - Punerea în funcțiune pe teritoriul Dobrogei a LEA 400 kV Vulcănești - Dobrudja
  • 1973 - decembrie - Punerea în funcțiune a stației 220/110 kV Lacu Sărat
  • 1976 - Punerea în funcțiune a stației 220/110 kV Constanța Nord și Tulcea Vest și a LEA aferente, cu gabarit de 400 kV
  • 1977 - Punerea în funcțiune a stației de 400 kV Lacu Sărat, și implicit a stației 400/220/110/20 kV Lacu Sărat, după efectuarea legăturilor între cele două stații
  • 1981 noiembrie – S-a face trecerea la 400 kV a stațiilor de 220 kV Constanța Nord și respectiv a LEA Gura Ialomiței - Constanța Nord
  • 1982 - Se face trecerea la 400 kV a stației de 220 kV Tulcea Vest și a LEA Lacu Sărat - Tulcea Vest.
  • 1985 - Închiderea buclei 400 kV Constanța - Tulcea.
  • 1986 - Punerea în funcțiune a stației 750/400/15.75/20kV Isaccea, ca stație de interconexiune a SEN cu Bulgaria și Ucraina. S-a adoptat o schema poligonală și anume un patrulater care în nodurile opuse are două autotransformatoare
  • 1986 - Construirea liniilor de 750 kV, proiect derulat în perioada 1983-1986.
  • 1994 - Punerea în funcțiune a stației de transformare 400/110 kV Medgidia Sud pentru servicii interne ale CNE Cernavodă.
  • 1994 - Punerea în funcțiune a stației de transformare 400 kV Cernavodă (racordarea la sistemul energetic a celor două bobine de reactanță de 180 MVAR)
  • 1996 - aprilie - Punerea în funcțiune a primului reactor nuclear și grup electrogen la CNE - Cernavodă - 706 MW
  • 1996 - 11 iulie - punerea în paralel a CNE Cernavodă cu Sistemul Energetic Național în stația de interconexiuni 400kV Cernavodă.
  • 2001 Stația Smârdan 400 kV PIF bobina de reactanță 100 MVAR tip ELIN
  • 2004 mai - Punerea în funcțiune a LEA 400 KV Isaccea-Vulcănești și Isaccea-Dobrudja în urma secționării și introducerii în stația Isaccea a LEA 400 kV Vulcănești-Dobrudja.
  • 2004 - Punerea în funcțiune a stației 400/110/10 kV Constanța Nord retehnologizată cu echipamente ABB România
  • 2009 - Punerea în funcțiune a stației retehnologizate, 400 kV Cernavodă, de evacuare în SEN a energiei electrice produsă de CNE Cernavodă
  • 2013 - Punerea în funcțiune a stației retehnologizate 400/220/110/20 kV Lacu Sărat, proiect derulat în perioada 2009 - 2013
  • 2014 - Punerea în funcțiune a stației retehnologizate 220/110 kV Barboși, proiect derulat în perioada 2013 – 2014
  • 2012 - Punerea în funcțiune a stației noi de conexiuni 400 kV Stupina, conectată la SEN prin secționarea LEA 750 kV Isaccea – Varna
  • 2012 - Punerea în funcțiune a stației noi de conexiuni 400 kV Rahman, conectată la SEN prin secționarea LEA 400 kV Isaccea - Dobrudja
  • 2014 - Punerea în funcțiune a stației noi de conexiuni 400 kV Tariverde, conectată la SEN prin secționarea LEA 400 kV Constanța Nord – Tulcea Vest.
  • 2014 - Instalarea celui de-al treilea transformator 400/110 kV de 250 MVA în stația Tulcea Vest a crescut puterea de injecție din RED în RET pentru preluarea producției din centralele electrice eoliene racordate la RED și a permis funcționarea cu rețeaua de 110 kV din zona Tulcea „debuclată" de rețelele din zona Constanța-Medgidia.
  • 2016 - Punerea în funcțiune a stației retehnologizate 400/110/20 kV Tulcea Vest.
  • 2019 - Punerea în funcțiune a stației extinse 400 kV Isaccea, conform etapei I de retehnologizare.

 

Importanța activității desfășurate rezultă din faptul că în zona de consum a sucursalei sunt amplasate puternice centre industriale, Centrala Nucleară de la Cernavodă, combinatul siderurgic „Liberty Galați SA", rafinăria de alumină „Alum Tulcea S.A.", fabrica de feroaliaje „FERAL Tulcea S.R.L.", iar unele instalații au o importanță deosebită sau caracter de unicat în sistemul energetic românesc.

 

Astfel stația electrică 400/220/110/20 kV Lacu Sărat cu cele 41 de celule este cea mai mare stație din România.

 

Linii directoare în perspectivă, în conformitate cu strategia de dezvoltare:

Pentru a păstra adecvarea rețelei astfel încât aceasta sa fie corespunzător dimensionată pentru transportul de energie electrică prognozată a fi produsă, importată, exportată și tranzitată în condițiile modificărilor survenite, au fost incluse în Planul de dezvoltare a RET pe zece ani, și se vor realiza, doua categorii de investiții: de retehnologizare a stațiilor existente și de extindere a RET.

Apariția de noi capacitați de producție, în special bazate pe surse regenerabile, cu funcționare intermitenta și regim prioritar, racordate atât la RET cat și în rețeaua de distribuție, determină necesitatea întăririi RET în perioada următoare.

La nivelul STT Constanța, sunt planificate următoarele proiecte de modernizare și retehnologizare stații existente:

  1. Retehnologizarea stației 400/110 kV Smârdan, aflată în desfășurare;
  2. Retehnologizarea stației 400/110 kV Filești, de asemenea aflată în derulare;
  3. Retehnologizarea stației 110/20 kV Medgidia Sud;
  4. Retehnologizarea stației 400 kV Isaccea etapa II;
  5. Înlocuire T1 si T2 în stația 400/110 kV Constanța Nord.

Mai mult de atât, în zona Dobrogei, datorită potențialului dat de condițiile meteorologice, există deja o putere instalată mare în centralele electrice eoliene care, pe lângă puterea instalată în CNE Cernavodă, face ca această zonă sa fie excedentară din punct de vedere al energiei tranzitate la nivel național.

Pentru creșterea capacității de transport din zona de est și integrarea în sistem a puterii generate din surse regenerabile și alte surse din Dobrogea, se au în vedere următoarele proiecte de extindere și consolidare a RET:

  1. Racord intrare-ieșire LEA 400 kV Stupina-Varna și LEA 400 kV Rahman – Dobrudja în stația 400/110 kV Medgidia Sud: etapa I, de extindere a stației de 400 kV Medgidia Sud a fost finalizata în 2022 și urmează etapa II de realizare a racordării acestora;
  2. Echipare circuit 2 pentru noua LEA 400 kV d.c. (1 c.e.) Smârdan–Gutinaș;
  3. Realizare LEA 400 kV d.c. (1 c.e.) Medgidia Sud – Constanța Nord;
  4. Trecerea LEA 400 kV Isaccea – Tulcea Vest de la simplu la dublu circuit;
  5. Mărirea capacității de transport LEA 400 kV Cernavodă-Pelicanu pe tronsonul de 53 km cu secțiune mai mică;
  6. Înlocuire T2, 250 MVA cu un transformator nou în stația 400/110 Medgidia Sud;
  7. Instalare un transformator nou, T3 în stația 400/110 kV Medgidia Sud;
  8. Instalarea unui al treilea transformator în stația 400/110 kV Smârdan.

 

Activitatea desfășurată la nivelul STT Constanța contribuie la creșterea capacității de interconexiune transfrontalieră prin creșterea capacității de schimb pe interfața de sud a României (granița cu Bulgaria) pentru transportul puterii din surse regenerabile intermitente instalate pe coasta Marii Negre spre centrele de consum și stocare.

În acest sens s-au stabilit două acțiuni de dezvoltare a rețelei: LEA 400 kV d.c. (1 c.e.) Smârdan - Gutinaș care, alături de lucrarea deja finalizată în decembrie 2022, LEA 400 kV d.c. Cernavodă – Stâlpu cu un circuit intrare-ieșire în stația 400/110 kV Gura Ialomiței, alcătuiesc proiectul „Black Sea Corridor".  

Ca urmare a implementării acestui proiect - ce contribuie semnificativ, prin creșterea capacității de interconexiune dintre România și Bulgaria, la sporirea durabilității infrastructurii care va susține transportul fluxurilor de putere - se va realiza consolidarea integrării pieței regionale și europene de energie, lucru ce va permite creșterea schimburilor de energie în zona.

 

 

Director STT Florin Tudor Gavrilă
Adresa:

Bld. Alexandru Lăpușneanu nr. 195A, Bl. LAV1, Constanța

Telefon: 0241.607.505
Fax: 0241.607.550