Editor de Bunuri

Transelectrica a semnat cu operatorul de sistem și transport din Bulgaria Acordul Bilateral privind ajutorul de avarie

 

Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica a semnat marți, 3 octombrie 2017, cu operatorul de sistem și transport din Bulgaria, Electroenergien Sistemen Operator – ESO – EAD, Acordul Bilateral privind Asigurarea livrării de Energie Transfrontalieră în Regim de Urgență pentru Menținerea Siguranței în Funcționare a Sistemelor Electroenergetice din România și Bulgaria.

Documentul, încheiat la Varna (Bulgaria), cu prilejul Reuniunii interguvernamentale româno-bulgare, creează mecanismul de ajutor de avarie la care operatorii de sistem și transport din cele două țări pot apela doar dacă înregistrează o situație critică în sistemul energetic național.

"Acordul pe care l-am semnat la Varna împreună cu operatorul de sistem și transport din Bulgaria, bazat pe criterii comerciale, este conceput pe principiul european al solidarității și reglementează condițiile de acordare a ajutorului de avarie, în lumina Regulamentului 1222 al Comisiei Europene. În următoarea perioadă, ne pregătim de semnarea unor astfel de acorduri și cu alte state vecine cu care funcționăm interconectați", a declarat Corina Popescu, Director General Executiv al Transelectrica.

Documentul bilateral stabilește condițiile de acordare și decontare a ajutorului de avarie, cu respectarea principiului european al solidarității în domeniul energetic, directivelor și regulamentelor europene, legislației naționale și a normelor ENTSO-E. Conform Acordului, procedura de notificare și obținere a acestuia se derulează astfel: operatorul de sistem și transport aflat într-o situație electroenergetică dificilă adresează operatorului de transport din statul vecin o solicitare de livrare a unei cantități de energie electrică în sistem, necesară pentru câteva ore. În urma acestei solicitări, statul la care se apelează oficial pentru ajutorul de avarie, va răspunde pozitiv sau negativ, în funcție de situația în propriul sistem național și în funcție de rezervele de care dispune.

Conform Acordului, operatorul de transport care poate oferi ajutorul de avarie o va face doar dacă acesta nu-i va afecta siguranța în funcționare a propriului sistem și nici schimburile comerciale rezultate din tranzacțiile pe piețele de energie electrică. Astfel, ajutorul se oferă pe o perioadă scurtă de timp, de ordinul orelor, iar cantitățile de energie sunt limitate, fiind cuprinse între 100 și 300 de MW.


Editor de Bunuri

#hide the portlet